ما زالت الهند مركزًا للتعلم منذ الأزمنة القديمة. وقد أنتجت الهند العديد من العلماء البارزين بمن فيهم أريابهاتا وبانيني وباتانجالي وغارغي وتشاركا وسوشروتا. كانت الهند القديمة مركزًا مزدهرًا للتعليم العالي، حيث كانت فيها معاهد عديدة معترف بها عالميًا مثل جامعات نالاندا وأجين وفيكرامشيلا. قد كانت الثقافة والفلسفات والفنون والهندسة المعمارية الهندية وممارساتها التعليمية مصدر جذب آلاف من الرحالة من جميع أنحاء العالم، بمن فيهم المؤرخ العربي المسعودي والكاتب اليوناني ميغاستهينيس والباحثان الصينيان آي تشنغ وشوان زانغ والباحث الشرق الأوسطي البيروني و الرحالة الأوروبي ماركو بولو. تقدم النصوص التاريخية وكذلك كتب الرحلات والكتب التي كتبها هؤلاء العلماء شهادة على مجد الهند القديمة كمركز لاكتساب المعرفة.
و في الوقت الحالي أيضاً، تتمتع الهند بسمعة طيبة في تقديم تعليم جيد. الهنود يقومون بإدارة المناصب العليا في مختلف القطاعات، في جميع أنحاء العالم. إنهم يعملون كرؤساء لشركات تكنولوجيا المعلومات العملاقة ومديريين للمؤسسات التعليمية الرائدة (بما في ذلك هارفارد)، وصناعين معروفين ، ورجال أعمال بارزين، ومسؤولين في مؤسسات عالمية (مثل صندوق النقد الدولي) وسياسيين في المكاتب العليا في العديد من البلاد.
ويوجد اليوم 1043 جامعة و 42343 كلية و 11779 معهدا قائمة بذاته في الهند. ضمن هذه المعاهد، هناك معاهد ذات أهمية وطنية مثل المعاهد الهندية للتكنولوجيا (IIT) والمعاهد الوطنية للتكنولوجيا (NIT) والمعاهد الهندية للإدارة (IIM) معاهد عموم الهند للعلوم الطبية (AIIMS) وجامعة جواهر لعل نهرو (JNU) وجامعة مومباي وجامعة دلهي. وفي التصنيف العالمي للجامعات(QS)في عام 2021م، جاء 12 معهداً هندياً في قائمة أفضل 100 جامعة وهو بمثابة اعتراف بالمعاهد الهندية على المستوى العالمي. علاوة على ذلك، هناك العديد من منظمات الأبحاث الكبرى في الهند مثل منظمة البحث والتطوير الدفاعية(DRDO) و منظمة البحث الفضائي الهندي (ISRO) ومجلس البحوث العلمية والصناعية(CSIR) ومركز بهابها للبحوث الذرية(BARC). تشكل مراكز التميز المشهورة هذه العائد الديموغرافي للهند مما يجعلها العمود الفقري للعالم.
هذا، ومن أجل مشاركة فوائد معاهد التميز هذه، تقوم الهند، وانطلاقاً من فلسفتها القديمة “العالم عبارة عن أسرة واحدة” (World is one family)) بتأسيس شراكات تنموية مع العديد من الدول الشريكة من خلال المنح التعليمية ومجموعة واسعة من برامج بناء القدرات في إطار مبادرة التعاون التقني والاقتصادي الهندية (ITEC). وهو برنامج قائم على الطلب وموجه نحو الاستجابة والذي يركز على تلبية احتياجات البلاد النامية من خلال التعاون التكنولوجي المبتكر بين الهند والدول الشريكة والمنظمات الإقليمية. وفي إطار ITEC ، تستفيد أكثر من 160 دولة في قارة آسيا وأفريقيا وأوروبا الشرقية وأمريكا اللاتينية ومنطقة البحر الكاريبي وكذلك دول المحيط الهادئ والجزر الصغيرة من التجربة التنموية الهندية. هذا التعاون التعليمي الدولي للهند أطلق عليها عنوان “مزود للمعرفة الفنية والخبرة وفرص للتدريب”.
وإلى جانب ذلك، تم تشكيل سياسة التعليم الجديدة (NEP-2020) في الهند لتعزيز التعاون التعليمي مع المعاهد الأجنبية. وهذه السياسة تركز على توفير الفرص تبادل البرامج والتدريب التربوي والدورات المعقولة وذات التوجه التطبيقي. ونتيجة لذلك، عززت المعاهد التعليمية بالهند شراكاتها مع الجامعات الدولية لزيادة أوجه التآزر بينها.
ومن هذا المنطلق، أن الهند والمملكة العربية السعودية بينهما مشاركة قوية في قطاع التعليم. هناك حوالي 40 مدرسة هندية تعمل حاليًا في المملكة العربية السعودية، وبعضها يعد من بين المدارس الكبرى في قارة آسيا. وبالإضافة إلى ذلك، يعمل الآلاف من الأساتذة الهنود في الجامعات السعودية منذ عقود كثيرة، والذين يشكلون جسراً متأصلاً للأخويات الأكاديمية في كلا البلدين. أطلقت السفارة الهندية مؤخرًا منتدى التعليم الهندي، لدعم جهود هؤلاء الأكاديميين، من أجل تعزيز المشاركة الثنائية في مجال التعليم العالي.
قامت الهند والمملكة العربية السعودية بالتوقيع على مذكرة تفاهم حول التعاون التعليمي في عام 2006، وهذا القطاع أيضاً يندرج ضمن إطار مجلس الشراكة الاستراتيجي.
وإلى جانب ذلك، يدرس كثير من الطلاب السعوديين الآن في الهند من خلال البرامج الحكومية، مثل الدراسة في الهند(Study in India)، وكذلك على أساس خاص، حيث توفر الهند خيارًا فعالاً من حيث التكلفة لمتابعة الدراسات العليا، لا سيما في العلوم والتكنولوجيا والهندسة ودورات الإدارة (STEM) كذلك، أبدى الطلاب الهنود اهتمامًا كبيرًا بالدراسة في الجامعات السعودية. في هذا الصدد، تقدم الجهات السعودية أكثر من 400 منحة دراسية للطلاب الهنود. وفي الواقع، يستفيد كل من الطلاب الهنود والطلاب السعوديين من هذا التعاون بشكل كبير.
على الرغم من أن كلا البلدين قد قطعتا شوطًا طويلاً في إقامة علاقاتهما الأكاديمية، إلا أن قطاع التعليم لا يزال يوفر إمكانات هائلة للمزيد من التعاون. وفي شهر سبتمبر من هذا العام، تحتفل الهند والدول الشريكة لها بالتعاون التعليمي بينها كجزء من احتفالات آزادي كا أمريت مهوتساف (مهرجان الاحتفال بمرور 75 عامًا على استقلال الهند). وفي ضوء هذه الخلفية، يعد اليوم الوطني الــ91 للمملكة العربية السعودية مناسبة ميمونة للمراجعة والعمل على تعزيز تعاوننا التعليمي الثنائي من أجل تمكين الأجيال الحاضرة والمقبلة.
?? ????????????????????
Educational collaboration between India and Saudi Arabia
India has been a centre of learning since ancient times. It has produced many eminent scholars including Aryabhatta, Panini, Patanjali, Gargi, Charaka and Sushruta. Ancient India was a flourishing centre of higher education, having several globally acclaimed institutes such as Nalanda, Ujjain, and Vikramshila University. Indian culture, philosophies, art, architecture, as well as its educational practices attracted thousands of travellers from across the world, which included Arab historian Al Masudi, Greek writer Megasthenes, Chinese scholars I-Qing and Xuan Zang, Middle Eastern scholar Al Beruni and European traveller Marco Polo. Historic texts along with travelogues and books written by such scholars provide testimony to ancient India’s glory as a pivot to gaining knowledge.
In the present times also, India holds a reputation of providing quality education. Indians are managing top offices, in diverse sectors, across the world. They are working as heads of IT giants, managers of leading educational institutions (including Harvard), prominent industrialists, eminent businesspersons, officials of global institutions (like IMF) and politicians in high offices of several countries.
Today, there are 1043 Universities, 42343 Colleges and 11779 stand alone institutions in India. Within these, there are institutes of national importance like Indian Institutes of Technology (IIT), National Institutes of Technology (NIT), Indian Institutes of Management (IIM), All India Institutes of Medical Sciences (AIIMS), Jawaharlal Nehru University (JNU), Mumbai University and Delhi University. In QS World University Rankings 2021, 12 Indian institutes figured in the top 100 list, which is a recognition of Indian institutes at a global level. Moreover, there are many top Research organizations in India like DRDO (Defence Research and Development Organisation), ISRO (Indian Space Research Organisation), CSIR (Council of Scientific & Industrial Research) and BARC (Bhabha Atomic Research Centre). These well renowned centres of excellence shape the demographic dividend of India which makes it the workhorse of the world.
To share the benefits of these institutes of excellence, India, following its ancient philosophy of Vasudev Kutumbhkam (World is one family), has forged development partnerships with several partner nations through educational scholarships and a wide range of capacity building programmes under the Indian Technical and Economic Cooperation (ITEC) initiative. It is a demand-driven and response-oriented programme which focuses on addressing the needs of developing countries through innovative technological cooperation between India and the partnering nations and regional organisations. Under ITEC, more than 160 countries, in Asia, Africa, East Europe, Latin America, the Caribbean as well as Pacific and Small Island countries, benefit from the Indian developmental experience. This international educational collaboration of India has titled it as a provider of technical know-how, expertise and training opportunities.
Apart from this, the New Education Policy (NEP-2020) of India has been framed to further educational cooperation with foreign institutions. It focuses on providing opportunities of exchange programs, pedagogical training, cost effective and application-oriented courses. As a result, Indian education institutions have strenghtened their partnerships with international universities to increase synergies between them.
Along these lines, India and Saudi Arabia also have a strong engagment in the education sector. There are nearly 40 Indian schools presently functioning in the Kingdom, some of which figure amongst the largest schools in Asia. In addition to this, thousands of Indian professors have been working in Saudi Universities for many decades, who form an inherent bridge academic fraternities of both the nations. The Indian Embassy has recently launched the Indian Education Forum, to support the efforts of these academicians, for enhancing bilateral engagement in the field of higher education.
India and Saudi Arabia signed an MoU on educational cooperation in 2006, and the sector is also being covered under the Strategic Partnership Council framework.
Apart from this, many Saudi students are now studying in India both through government programs, such as Study in India, as well as on private basis, since India provides a cost-effective option to pursue higher studies, especially in Science, Technology, Engineering and Management (STEM) courses. Similarly, Indian students have shown great interest to study in Saudi Universities. In this regard, Saudi authorities provide more than 400 scholarships to Indian students. Indeed, both Indian and Saudi students are benefiting from this collaboration in a huge manner.
Although both nations have come a long way in forging their academic ties, the education sector still offers huge potential for further collaboration. This September, India and its partner nations are celebrating their educational collaboration as part of Azadi Ka Amrit Mahotsav (Festival commemorating 75 years of India’s Independence) celebrations. In this backdrop, the 91st Saudi National Day is a fortunate occasion to review and work towards boosting our bilateral educational collaboration to empower the present and future generations.
ريتو ياداف
سكرتير ثاني(شؤون صحافة وإعلام وثقاقة وتعليم)
سفارة جمهورية الهند
الرياض